Me held faglege fora med aktuelle tema innan samtidsmusikken gjennom fana SmalPrat. Her finnast både høytsvevande og jordnær diskurs. I 2024 skal vi også lancerer flere turer med diskurs mens vi gå. SmalTur!

SmalPrat: Stephan Meidell at GSS 2024.
Her er en oversikt over SmalPrat arangementer våren 2024!
_____________________________________________________________________________________
12. Februar 2024
SmalPrat: Alan Courtis

Lokale: Studio 207
nyMusikk presenterer SmalPrat: Alan Courtis (aka Anla Courtis)
I denne første SmalPrat-utgaven i 2024 samles vi for å møte Alan Courtis. Under sitt besøk i Bergen vil han først dele tanker med oss på SmalPrat gjennom en artist samtale og diskusjon. Neste dag skal han holde en workshop om Extended Listening Practice på BEK og deretter spille konsert sammen med Bergen Impro Storband på PEDEK i Hop.
Alan Courtis (alias Anla Courtis) ble født i Buenos Aires i 1972. Han arbeider med lydkunst, elektroakustisk musikk, drone, noise improvisasjon og komposisjon. Musikken hans har alltid et sterkt eksperimentelt preg og er ofte basert på avanserte teknikker med preparert lyd, båndmanipulasjoner, prosessering av feltopptak, live-elektronikk, objekter, cymbaler, synthesizere, dataverktøy, tradisjonelle (både akustiske og elektriske) instrumenter samt selvbygde, merkelige og uvanlige instrumenter (f.eks. gitar uten strenger). Hans skrevne musikk har blitt spilt av ensembler fra England, Thailand, Sveits, Wales, Nederland, Mexico, Canada, USA, Spania og Sør-Amerika.
_____________________________________________________________________________________
22. Mars 2024
SmalPrat: Dirar Kalash

Lokale: Lydgalleriet
Den palestinske lydkunstneren Dirar Kalash er kjent for sitt mangfoldige repertoar av musikalske og lydmessige uttrykk, som overskrider konvensjonelle grenser gjennom instrumentale, kompositoriske og improvisatoriske strukturer.
Dirar Kalash er for tiden gjestekunstner på Lydgalleriet, der han utvikler arbeid i selve rommet. I samtale med Tijs Ham fra nyMusikk Bergen, vil Dirar dele om sine erfaringer fra arbeidsoppholdet i rammeverk av Sonic Front-serien, et vitnesbyrd om hans dedikasjon til å utfordre grenser og konvensjoner innen politics of sound. Dirar er dypt forankret i et levende nettverk av arabiske og internasjonale kunstnere over hele verden, som med utveksling og gjensidig støtte er del av initiativer som Exist, et palestinsk-organisert prosjekt som forsterker stemmer og fortellinger fra marginaliserte samfunn.
Støttet av Bergen kommune– seksjon for kunst og kulturutvikling.
_____________________________________________________________________________________
06. April 2024
SmalPrat: Alfred Zimmerlin og Sergej Tchirkov

Lokale: GSS
Akkordeonbuch (2020-2022) A. Zimmerlin writes about the work:
Musicians today are researchers of their instruments; they develop the sonorous and technical possibilities in a virtuoso way. For me, as a composer, this means keeping spaces open where this new and alternative virtuosity can unfold. I want to create a kind of occasionally shifted teamwork situation where the performers, based on clear suggestions from the composer, can shape a unique presentation of the work. In Akkordeonbuch, a work in progress, there are pieces that are clearly formulated but, at the same time, have endless possibilities for design and open up for their own research. It is desirable that the production remains alive and constantly renews itself. In addition, there is the piece that was designed en détail.
Sergej Tchirkov is a key creative partner in the project. We have met regularly for several years to discuss his relationship with the instrument and his research. I have also recorded a longer conversation from January 2016; it became an important basis for the Akkordeonbuch. This gave me an image of the accordion’s «psychology.» Although the Akkordeonbuch project has been hovering between us since 2014, I only started the composition work at the end of 2020. An important theme in the accordion book is the relationship between the body and the sound: Different postures affect the sound with great directness. In Akkordeonbuch, there is a piece in which body postures are also composed, something that can sometimes lend itself to a brief appearance of theater music. The body postures can also go against the sheet music to create a conflict between body and sound.
Akkordeonbuch comprises 17 pieces: 7 longer (approx. 5 to 9 minutes) and 10 short (approx. 2 minutes). A full performance will probably last around 70 minutes. The piece is linked together as if in a network; according to clear rules, a performer can move in this network and generate completely different sequences of the piece. Therefore, the presentation of the cycle can also constantly change. The long pieces are procedurally about the relationship between body and melody. The short pieces are primarily conceived harmoniously and partly consist of controlled improvisation.
The long-term project Akkordeonbuch is supported by Pro Helvetia, the Swiss cultural foundation, and the Grieg Academy / University of Bergen (Norway). Both will receive a heartfelt thank you.
__________________________________________________________________________
