
(English below)
Frode Haltli (akkordeon) NyNorsk Messingkvintett og Geir Strande Syrrist (slagverk) forener krefter i et nytt og grensesprengende samarbeid, inspirert av den mytiske fuglen Fenghuang. Bli med inn i hittil uhørte lydlandskap, og opplev urfremførelsen av hele fire nye verk for messingkvintett, akkordeon og slagverk av Anders Hannevold, Hans Blok, Jonas Skaarud og Frode Haltli selv.
NyNorsk Messingkvintett
Frode Haltli, akkordeon/komponist
Geir Strande Syrrist, slagverk
4. september kl 20:30 @Tårnsalen på Kode (Rasmus Meyers allé 3)
Denne konserten er arrangert av nyMusikk Bergen i samarbeid med Kode.
Trekkspillet er et fritungeinstrument: Lyden produseres ved at en fritt vibrerende metalltunge settes i svingning ved hjelp av lufttrykk. I dette prosjektet utforskes akkordeonet som blåseinstrument, med alle de forbindelser som da oppstår til en messingkvintett – og slagverk.
Den sjangeroverskridende akkordeonisten Frode Haltli danner her et nytt ensemble sammen med NyNorsk Messingkvintett og slagverkeren Geir Strande Syrrist. Vi utforsker noisepotensialet i instrumentene og beveger oss langs slitte linjer til vi møtes i rustne samklanger. Fra Innlandet i Norge trekkes forbindelseslinjer til fjellene i Tibet, jakoksen og det første fritungeinstrumentet, det kinesiske munnorgelet sheng, inspirert av den mytiske Fuglen Fenghuang.
Repertoar (alle verkene er urfremføringer):
Frode Haltli: Fenghuang (2025)
Verket tar utgangspunkt i akkordeonet som blåseinstrument, med alle de forbindelser som da oppstår til en messingkvintett – og slagverk. Det første fritungeinstrumentet, munnorgelet sheng, oppsto i Kina, kanskje allerede ca. 12-1400 før vår tidsregning, og var ifølge myten et instrument som skulle både ligne visuelt og lydlig den mytiske fuglen fenghuang. Dette verket vil gå fra det homogene som et utgangspunkt, men også søke å frigjøre mytiske krefter fra Fuglen Fenghuang.
Anders Hannevold: Between grains (2025)
Between grains bruker Hannevolds kjente miniatyr-stil i en musikalsk vandring på ulike risåkre. Verket henter inspirasjon fra honkyoku; stykker for shakuhachi som går tilbake til 1300-tallet i det føydale Japan, spilt av vandrende zen-munker kjent som Komusō (munk av «ingenting»). Denne fraseringen veves inn i et synergisk formspråk hvor stillhet, støy, tvetydige og ikke klart definerte toner farger musikken og ensemblet.
Hans Blok: Yak (2025)
Jaken er et langhåret storfe som finnes i Sentral-Asia. I Tibet-regionen brukes den som lastdyr som bærer utstyr og husholdning til bøndene gjennom bratte fjellskråninger. Når den merker fare, kan den snu og få alle andre jakene til å trampe nedover. På smale stier kan utfallet bli fatalt. Det dynamiske forholdet mellom bøndene og jaken har inspirert skapelsen av dette musikkverket. Samt den tradisjonelle musikken fra Tibet og Sentral-Asia.
Jonas Skaarud: A murmur of some lost thrush (2025)
A Murmur of Some Lost Thrush er en utslitt kjortel, der bruddstykker av Guillaume de Machauts middelaldermusikk gnis ut og fordamper i støy, støv, ensomme linjer og rustne akkorder.
Medvirkende:
Frode Haltli
(f. 1975) er komponist og utøver på akkordeon, opprinnelig fra Solør. Han har vært solist med orkestre over hele verden, og opptrådt med samme selvfølgelighet på samtidsfestivaler i Warsawa, Witten og Huddersfield som på internasjonal kammermusikk-, jazz- og folkemusikkfestivaler. Først som utøver, senere ofte med egne komposisjoner og arrangementer. Frode Haltli har utgitt en rekke plater på det velrennomerte tyske plateselskapet ECM, bl.a. flere album med Trygve Seim. I eget navn debuterte Haltli med «Looking on Darkness» (ECM 2002), et album som mottok Spelemannprisen i kategorien samtidsmusikk. På «Passing Images» (ECM 2007) spiller han egne komposisjoner og bearbeidelser av skandinavisk folkemusikk med Arve Henriksen, Garth Knox og Maja Solveig Kjelstrup Ratkje. På «Air» (ECM 2016) spiller Haltli verker av Bent Sørensen og Hans Abrahamsen med TrondheimSolistene og Arditti-kvartetten.
NyNorsk Messingkvintett
har gjort seg bemerket med over 50 urfremføringer siden debuten i 2016, og har skapt et repertoar med et helt særegent uttrykk gjennom å koble samtidsmusikk med litteratur og scenekunst. Ensemblet har iverksatt nyskapende prosjekter på tvers av sjangergrensene, og samarbeidet med artister som Trygve Seim, Per Arne Glorvigen, Tora Augestad, Erlend Skomsvoll og Jorun Marie Kvernberg.
Det nye prosjektet med Frode Haltli vil være en forlengelse og videreføring av kvintettens arbeid i grenselandet mellom samtidsmusikk, folkemusikk og jazz. Ved å inkludere slagverkeren Geir Strande Syrrist, håper vi på å forme et spennende og kreativt nytt ensemble til dette prosjektet. Strande Syrrist vikarierer jevnlig i orkestre som Oslo-filharmonien, Operaorkestret og KORK og er også aktiv som kammermusiker, med oppdrag på store festivaler som bla. Oslo Kammermusikkfestival og Helgelandsfestspillene.
Jonas Skaarud
(f. 1990) er en norsk komponist fra Oslo. Han er opptatt av reduksjon og skrøpelighet, stillstand og svake dynamikker, og kombinerer utvidede teknikker, prepareringer og mikrotonalitet med enkle og nedstrippede tonale strukturer. Musikken hans tar ofte utgangspunkt i bearbeidelser av gammel musikk.
Hans Sampath Blok
(f. 1990, Sri Lanka), er en Nederlandsk-Norsk komponist som er bosatt i Elverum. Han fullførte sin mastergrad i komponering hos Ståle Kleiberg ved NTNU i 2017. Verkene av Hans har blitt fremført av blant annet Trondheim Symfoniorkester, Norrlandsoperan, AskoSchoenberg Ensemble og Nederlandsk Blåseensemble. For øyeblikket forsker Hans på Sri Lankansk musikk, og hvordan han kan implementere dette i sine egne komposisjoner.
Anders Hannevold
(1992-) er en Bergensk komponist med en utdanning og særkompetanse innen japansk folkemusikk. Han fikk i 2024 Lindemanprisen: De Unges Pris, og musikken hans blir regelmessig fremført over hele verden. Han var også med i talentsatsingen KUPP 2.2 og mottar for tiden Statens Arbeidsstipend. Anders er også engasjert i frivillig arbeid innenfor samtidsmusikkmiljøet, bl.a. som tidligere leder i nyMusikk.
ENGLISH
Frode Haltli (accordion), NyNorsk Brass Quintet, and Geir Strande Syrrist (percussion) join forces in a new and groundbreaking collaboration inspired by the mythical bird Fenghuang. Step into previously unheard soundscapes and experience the world premieres of four new works for brass quintet, accordion, and percussion by Anders Hannevold, Hans Blok, Jonas Skaarud, and Frode Haltli himself.
NyNorsk Brass Quintet
Frode Haltli, accordion/composer
Geir Strande Syrrist, percussion
4th of september kl 20:30 @Tårnsalen, Kode (Rasmus Meyers allé 3)
This concert is organised by nyMusikk Bergen in collaboration med Kode.
The accordion is a free-reed instrument: sound is produced when a freely vibrating metal reed is set in motion by air pressure. In this project, the accordion is explored as a wind instrument, revealing natural connections to a brass quintet—and to percussion.
Genre-defying accordionist Frode Haltli here forms a new ensemble together with the NyNorsk Brass Quintet and percussionist Geir Strande Syrrist. We explore the noise potential of the instruments and move along worn lines until we meet in rusty resonances. From Innlandet in Norway, threads are drawn to the mountains of Tibet, the yak, and the first free-reed instrument, the Chinese mouth organ sheng, inspired by the mythical Bird Fenghuang.
Repertoire (all the works will be premiered):
Frode Haltli: Fenghuang (2025)
The work takes as its starting point the accordion as a wind instrument, with all the connections that arise to a brass quintet—and percussion. The first free-reed instrument, the mouth organ sheng, originated in China, perhaps as early as 1200–1400 BCE. According to myth, the instrument was meant to both resemble and sound like the mythical bird fenghuang. This work will move from homogeneity as a starting point but will also seek to unleash mythical forces from the Bird Fenghuang.
Anders Hannevold: Between grains (2025)
Between grains employs Hannevold’s well-known miniature style in a musical journey across different rice fields. The work draws inspiration from honkyoku—pieces for shakuhachi dating back to the 14th century in feudal Japan, performed by wandering Zen monks known as Komusō (“monks of nothingness”). This phrasing is woven into a synergistic formal language where silence, noise, and tones that are ambiguous and not clearly defined color the music and the ensemble.
Hans Blok: Yak (2025)
The yak is a long-haired bovine found in Central Asia. In Tibet it is used as a pack animal, carrying equipment and household goods for farmers across steep mountain slopes. When sensing danger, it may turn and cause the rest of the herd to stampede downhill. On narrow paths, the outcome can be fatal. The dynamic relationship between the farmers and the yak has inspired this musical work, as well as the traditional music of Tibet and Central Asia.
Jonas Skaarud: A murmur of some lost thrush (2025)
A Murmur of Some Lost Thrush is a worn-out robe, where fragments of Guillaume de Machaut’s medieval music are rubbed away and evaporate into noise, dust, solitary lines, and rusty chords.
Performers
Frode Haltli
(b. 1975) is a composer and accordionist originally from Solør. He has been a soloist with orchestras worldwide and has appeared as naturally at contemporary festivals in Warsaw, Witten, and Huddersfield as at international chamber music, jazz, and folk festivals—first as performer, later often with his own compositions and arrangements. Haltli has released numerous albums on the renowned German label ECM, including several with Trygve Seim. His solo debut Looking on Darkness (ECM, 2002) received the Spellemann Award in the contemporary music category. On Passing Images (ECM, 2007), he performs his own works and arrangements of Scandinavian folk music with Arve Henriksen, Garth Knox, and Maja Solveig Kjelstrup Ratkje. On Air (ECM, 2016), he performs works by Bent Sørensen and Hans Abrahamsen with the Trondheim Soloists and the Arditti Quartet.
NyNorsk Brass Quintet
has distinguished itself with over 50 world premieres since its debut in 2016, developing a repertoire with a unique expression by combining contemporary music with literature and performing arts. The ensemble has initiated innovative cross-genre projects and collaborated with artists such as Trygve Seim, Per Arne Glorvigen, Tora Augestad, Erlend Skomsvoll, and Jorun Marie Kvernberg.
The new project with Frode Haltli will extend and further the quintet’s work at the crossroads of contemporary music, folk music, and jazz. By including percussionist Geir Strande Syrrist, the aim is to shape an exciting and creative new ensemble for this project. Strande Syrrist regularly substitutes with orchestras such as the Oslo Philharmonic, the Opera Orchestra, and the Norwegian Radio Orchestra (KORK), and is also active as a chamber musician, performing at major festivals including the Oslo Chamber Music Festival and the Helgeland Festival.
Jonas Skaarud
(b. 1990) is a Norwegian composer from Oslo. He is concerned with reduction and fragility, stasis and soft dynamics, and combines extended techniques, preparations, and microtonality with simple and stripped-down tonal structures. His music often takes its starting point in reworkings of early music.
Hans Sampath Blok
(b. 1990, Sri Lanka) is a Dutch-Norwegian composer based in Elverum. He completed his master’s degree in composition with Ståle Kleiberg at NTNU in 2017. His works have been performed by, among others, the Trondheim Symphony Orchestra, Norrlandsoperan, Asko|Schönberg Ensemble, and the Netherlands Wind Ensemble. He is currently researching Sri Lankan music and how it can be incorporated into his compositions.
Anders Hannevold
(1992–) is a Bergen-based composer with an education and special expertise in Japanese folk music. In 2024 he received the Lindeman Prize: The Young Artists’ Award, and his music is regularly performed worldwide. He also took part in the talent program KUPP 2.2 and is currently a recipient of the Norwegian Government Artist Grant. Anders is also active in volunteer work within the contemporary music community, including serving as a former leader of nyMusikk.
