
STRINGS ATTACHED er en ny musikkfestival som setter nye verk for strykere på scenen i tre dager, mellom 20. og 22. april. Annerkjente artister fra den lokale, nasjonale og internasjonale scene utforsker fantastiske og komplekse muligheter gjennom konserter på Landmark i Bergen. Festivalen er arrangert av AVGARDE og nyMusikk Bergen.
Dag 2 av Strings Attached ønsker velkommen til Neo Quartet (Polen) og Ensemble Obsidian (Norge) på Landmark, 21.04, kl. 21:00!
NeoQuartet er et av de mest interessante, engasjerende og handlingsorienterte ensemblene for samtidsmusikk i Europa. Ensemblet har vunnet den prestisjetunge Pomeranian Artistic Award. Ensemblet er også nominert til en rekke andre priser (Sztorm Roku, Fryderyki). Kvartetten har spilt inn 12 CD-er utgitt på polske, tyske, greske og amerikanske plateselskaper.
Siden 2017 har NeoQuartet utvidet det instrumentale spekteret med elektriske midi-strykefioliner, bratsj og cello, samt synthesizere og loopere, og begynte med dette å kjøpe et nytt, unikt musikalsk fenomen over hele verden.
NeoQuartet består av: Karolina Piątkowska-Nowicka (1. fiolin), Paweł Kapica (2. fiolin), Michał Markiewicz (bratsj) og Krzysztof Pawłowski (cello).
About Neo Quartet (English)
NeoQuartet is one of the most interesting, engaging and action-oriented ensembles of contemporary music in Europe. It is a Prize-Winner of prestigious Pomeranian Artistic Award. The ensemble was also nominated to numerous other prizes (Sztorm Roku, Fryderyki). Quartet has recorded 12 CDs released by Polish, German, Greek, and American labels.
Since 2017, NeoQuartet expanded its instrumental spectrum with electric midi string violins, viola and cello plus synthesizers and loopers beginning with this purchase new, unique musical phenomenon throughout the world.
NeoQuartet consists of: Karolina Piątkowska-Nowicka (1st Violin), Paweł Kapica (2nd Violin), Michał Markiewicz (Viola), and Krzysztof Pawłowski (Cello).
Ensemble Obsidian er et Bergen-basert ensemble for ny musikk med fokus på samtidsmusikk og består av Mari Bølgen Halvorsen (fiolin), Mara Haugen (fiolin), Ingrid Eriksen (bratsj) og Matias Monsen (cello).
Obsidian skal utføre “Wind we, wind swiftly” (2019) av Therese Birkelund Ulvo, “Another Movement” (2020) av Julia Constance Wiger-Nordås, “Aphorisms 2” av Juan S. Vassallo og “Tvinning” (2024) av Mikkel Alvheim Åse.
About Ensemble Obsidian (English)
Ensemble Obsidian is a Bergen-based new music ensemble focused on performing contemporary music and consists of Mari Bølgen Halvorsen (violin), Mara Haugen (violin), Ingrid Eriksen (bratsj) and Matias Monsen (cello).
Obsidian will perform «Wind we, wind swiftly» (2019) by Therese Birkelund Ulvo, «Stryketrio» by Emil Lehre, «Another Movement» (2020) by Julia Constance Wiger-Nordås, «Aphorisms 2» by Juan S. Vassallo and «Tvinning» (2024) by Mikkel Alvheim Åse.
Om programmet:
Therese Birkelund Ulvo – “Wind we, wind swiftly” (2019)
‘Wind We, Wind Swiftly‘ er skrevet til prosjektet SEGÏA, bestil av Taïga String Quartet i Århus.
Hjertet i SEGÏA er den islandske sagaen Njals Saga fra 1280. Fem komponister, en fra hvert av de nordiske landene tolket sagaens temaer og stemninger. Naturkreftene og kontrastene som strekker seg fra følsom til mektig, lojalitet og svik, til det subtile og eksplisitte. SEGÏA er også en hyllest til våre nordiske røtter og til vår verden i dag både som en felles nordisk region og som individuelle nasjoner.
kort bio:
Therese Birkelund Ulvo (f. 1982) har utmerket seg som komponist i de større formatene, og er en av få norske komponister i sin generasjon som jevnlig får fremført egne verk hos de store norske orkestrene. Kammermusikk er likevel kjernen i hennes produksjon. Musikken er inspirert av andre kunstfelt, som film, tekst og lydkunst. Hun har et nært forhold til norsk tradisjonsmusikk, der man kan finne både det mikrotonale, det rapsodiske og åpne former. Musikken hennes blir mye fremført, i inn- og utland.
Julia Constance Wiger-Nordås – “Another Movement” (2020)
Julia Constance Wiger-Nordås (f. 2001) er en komponist som søker fysikalitet, intuisjon og det transcendente i kunsten. Hun har sitt virke i hjembyen Bergen, hvor hun til nå har studert komposisjon med Dániel Biró, avvekslet av et år i Zürich.
Musikken til Julia er akustisk med håndskrevne noter, og spenner fra verk for kirkekor med ensemble til solostykker for cello. For tiden trekkes hun mot kontraregister og klangblokker. Hennes komposisjoner har blitt framført i Norge, Sveits, Tyskland, Østerrike og New York.
Julia er aktiv som utøver og skaper egne konserter. I tidligere prosjekter har hennes musikk møtt dans, stillhet, malerier, dikt og sakrale rom.
Juan S. Vassallo – “Aphorisms 2”
Stumbling upon an old hard drive, I unearthed a composition of mine from 20 years back that had never made it to a live audience. This piece features five short musical statements, ‘aphorisms’, like an exercise in the style of Anton Webern’s «Bagatelles Op. 9». Each aphorism is saturated with intent and potentiality, breaking down melody and rhythm to their very essence, and proposing the listener to embrace the clarity and depth that can be found within the most minimalistic of musical gestures.
Mikkel Alvheim Åse – “Tvinning” (2024)
Mikkel Alvheim Åse (f.1998) har bakgrunn som slagverker og fullført bachelor i komposisjon fra Norges musikkhøgskole. I slagverks-ungdommen sin har han bl.a. spilt med ensembler som SISU, vært solist med Bergen Filharmoniske Orkester, og spilt fast med Bergen Filharmoniske Ungdomsorkester. Gjennom komposisjonsprosessen undersøker han gjerne hvilke musikalske verdier som ligger i krysningen mellom musikk og nære områder som bevegelse og rom, og han har som komponist samarbeidet med både dansere, koreografer og arkitekter. I studiet sitt har han fordypet seg i elektroakustisk musikk, et område som har ledet til utallige tanker og idéer han har tatt med seg tilbake til det hel-akustiske. programtekst:
I tvinning tvinner strykerene om hverandre, men sammen en tråd som blir spunnet i forskjellige retninger, utvider seg og endrer tvinningsgrad.
Stykket utforsker små og glidende spenningsintervall som grunnlag for gradvis fremstigende melodier i et forsøk på å invitere lytteren til et intimt men skjerpet fokus.
