Strings Attached | DAG 1 | Inger Hannisdal // Ragnhild Sannes // PARALLAX & Heather Frasch


STRINGS ATTACHED er en ny musikkfestival som setter nye verk for strykere på scenen i tre dager, mellom 20. og 22. april. Annerkjente artister fra den lokale, nasjonale og internasjonale scene utforsker fantastiske og komplekse muligheter gjennom konserter på Landmark i Bergen. Festivalen er arrangert av AVGARDE og nyMusikk Bergen.


Dag 1 begynner med Inger Hannisdal på Landmark, 20.04, kl. 21:00!


🟠Inger Hannisdal er en norsk fiolinist og komponist, som kombinerer impulser fra folkemusikk med samtidsmusikk og fri improvisasjon. Musikken hennes fokuserer på mikrotonalitet og melodier, med inspirasjon fra musikktradisjoner fra både Norge og Midtøsten. Hun studerte arabisk musikk ved Université Antonine i Libanon, og spiller tradisjonsmusikk fra Midtøsten med ulike grupper. For sin debutplate med eget ensemble, «North South East West» (2022), vant hun Spellemannsprisen for komposisjon. I dette soloprosjektet bruker hun preparasjoner og utvidede teknikker på fiolinen med en tilnærming som, selv om den er eksperimentell, beholder et anker i feletradisjoner.

About Inger (English)

🟠Inger (b. 1991 in Oslo) is a Norwegian violinist, composer and improviser, who combines folk music timbres with contemporary impulses and free improvisation. Her music focus on microtonality and melodies, drawing on modes from both Norwegian and Middle Eastern musical traditions. She studied Arabic music at Université Antonine in Lebanon, where she was also a member of the popular Syrian folk band Assa’aleek, and regularly performs traditional Middle Eastern music with several groups. For her debut record with her ensemble, «North South East
West», (2022), she won a Norwegian Grammy for composition. As a solo performer, she uses preparations and extended techniques on the violin with an approach that, while experimental, retains a connection to folk music.


🟠Ragnhild Sannes er profesjonell cellist, bosatt i Bergen, hvor hun arbeider som utøver og pedagog.
Invisible cities er et nytt verk for cello og transducer-høyttalere av Anders Hannevold som Ragnhild Sannes bestilte til Strings Attached-festivalen. Verket handler om det imaginære, og er en musikalsk transkripsjon av romantiserte historier om byer som komponisten aldri har besøkt. Noen av beskrivelsene relaterer til virkelige steder, mens andre er forestilte estetikker fra de imaginære byene i Italo Calvinos bok Usynlige byer. For Hannevold er de like.

About Ragnhild (English)

🟠Ragnhild Sannes is a professional cellist, living in Bergen, Norway, where she works as a performer and a teacher.
Invisible cities is a new work for cello and transducer speakers by Anders Hannevold which Ragnhild Sannes commissioned for the Strings Attached festival. The work deals with the imaginary, and is a musical transcription of romanticized stories of cities never ventured by the composer. Some descriptions relate to real world places, while others are imagined estethics from the imagined cities of Italo Calvino’s book Invisible cities. To Hannevold they are all the same.

🟠ATMOSPHERIC GHOSTS LIGHTS II, for lyden av tomme beholdere, instrumenter, objekter og elektronikk, er et samarbeid mellom Parallax og komponisten og utøveren Heather Frasch. Komposisjonen er del av en serie verk initiert av Frasch som utforsker de fysiske egenskapene til tomme beholdere (resonansfrekvenser og filtrering). I denne komposisjonen brukes sanntidselektronikk for å forsterke de naturlige fenomenene, som deretter utvides gjennom lyden av instrumentene og objektene.

About Parallax and Heather Frasch (English)

🟠ATMOSPHERIC GHOSTS LIGHTS II, for the sounds of empty containers, instruments, objects and electronics is a collaborative work between Parallax and the composer – performer Heather Frasch. This composition is part of a series of works initiated by Frasch that explore the physical properties of empty vessels (resonant frequencies & filtering). This composition uses real time electronics to lightly enhance the natural phenomena which is then extended through the sounds of the instruments and objects.


Posted

in

by