JAZZFESTIVALEN VOL. 5 – DAG 1

nyMusikk Bergen & Gyldenpris Kunsthall present JAZZFESTIVALEN VOL. 5!

Dag 1 – OREN AMBARCHI // KALLE MOBERG

OREN AMBARCHI
‘When I make a record of my own, it has to get to a point where I don’t understand how something’s happening. It’s almost like this crazy, magical thing. Then I know that I’m on the right track.’ sa Oren Ambarchi på et intervju til The Aquarium Drunkard i 2022.

Oren Ambarchis verk er nølende og anspente, utvidede låtformer som befinner seg i sprickene mellom flere skoler: moderne elektronikk og prosessering, laminal improvisasjon og minimalisme, lavmælt, ettertenksom låtskriving, den villedende enkelheten og tidsopphengingen til komponister som Morton Feldman og Alvin Lucier, og rockemusikkens fysikalitet, bremset ned og strippet ned til sine nakne bein, abstrahert og erstattet med rent signal. Fra slutten av 90-tallet har hans eksperimenter med gitarabstraksjon og utvidet teknikk ført til en mer personlig og unik lydverden med en bredere palett av instrumenter og sensibilitet. På utgivelser som Grapes From The Estate og In The Pendulum’s Embrace har Ambarchi tatt i bruk glassharmonika, strykere, bjeller, piano, trommer og perkusjon, og skapt skjøre teksturer så lette som luft som sameksisterer med de dype, veggrystende basstonene fra gitaren.


KALLE MOBERG
‘His technique is indeed immaculate, especially when it comes to extreme bending techniques and producing multiphonics and microtonal sounds. But the impressive technique is only a means to express a bold musical vision, and Moberg is a composer and improviser who knows how to weave a complex musical drama, with a great sense for imaginative detail and a clear affinity for sudden surprises (…)’ skrev Eyal Hareuveni om Kalle Moberg i Salt Peanuts.

Kalle Moberg (f. 1994) er mest kjent i Norge innen klassisk musikk og samtidsmusikk og for sin tidligere stilling som kapellmester ved Det kongelige slott.
Etter at han forlot Norge i 2017 for å fortsette musikkstudiene i Bern i Sveits, begynte Kalle å utmerke seg innen improvisert musikk og jazz. Engasjementet hans i det improviserte musikkmiljøet eskalerte dramatisk med inkluderingen i den norske trommeslageren Paal Nilssen-Loves band Large Unit i 2017.
Siden da har flere nye konstellasjoner og samarbeid blitt dannet, blant annet en trio med Paul Lytton og Phillip Wachsmann. Samarbeidet med Jim O’Rourke førte til at O’Rourke spilte inn og produserte Kalles første akustiske soloakkordeonalbum med tittelen The Tokyo Sessions Volume 1: Unheard-of (utgitt over hele verden i mars 2020).
Kalle har i det siste høstet anerkjennelse for sitt teknikksentrerte arbeid med å utvide trekkspillets eksisterende akustiske muligheter – spesielt hans arbeid med ekstreme bøyningsteknikker, flerklang og mikrotonalitet.


Posted

in

,

by