Salvatore Sciarrino
LOHENGRIN
::: En opera litt utenom det vanlige :::
I samarbeid med BIT Teatergarasjen og BEK, Bergen senter for elektronisk kunst.
8.februar kl 19.00
9.februar kl 19.00
10.februar kl 13.00
10.februar kl 19.00
Studio USF, Bergen
Musikk: Salvatore Sciarrino
Libretto: Salvatore Sciarrino etter en fortelling av Jules Laforgue
Konsept/regi /scenografi: Sigurd Fischer Olsen, Lena Buchacz, Roar Sletteland
Produsent: Eva Pfitzenmaier med Solgunn Slåtto og Karen Eide Bøen
Lyd: Thorolf Thuestad
Lys: Brynjar Vik og Hans Skogen
Kostyme: Gøril Wallin
På scenen:
Sofia Jernberg, sopran Kari Rønnekleiv, fiolin
Bjørnar Habbestad, fløyte Ole-Henrik Moe, fiolin
Morten Barrikmo, klarinett Lene Grenager, cello
Andre utøvere:
Bente Hage, obo // Anthony Ringdal, fagott // Asgeir Søfteland, horn // Erlend Aagaard-Nilsen, trompet
Håvard Sannes, trombone // Craig Farr, perkusjon // Bendik Foss, bratsj // Håkon Thelin, kontrabass
Kor:
Marius Dale Romslo, tenor // Jon Harthug, baryton // Ørjan Hartveit, bass
nyMusikk Bergen setter opp operaen Lohengrin av den italienske komponisten Salvatore Sciarrino. Stykket er skrevet i 1984, basert på Jules Laforgues novelle Lohengrin, fils de Parsifal fra 1887.
I de fleste versjoner av denne kjente ridderlegenden ankommer Lohengrin på en båt trukket av svaner og redder en jomfru i nød. Om hun spør etter hans navn, blir fortryllelsen brutt og han må forlate henne. Med Laforgue får historien en parodisk, mildt surrealistisk form. Vestalinnen Elsa anklages for å «kjenne andre kjærtegn enn månens» og vil blindes som straff dersom ingen friere melder seg. Hun stilles opp foran en domstol på stranden, og etter tre fanfarer kommer Lohengrin inn fra havet, ridende på en svane. De gifter seg og trekker seg tilbake til bryllupsvillaen. I ektesengen omfavner den barneaktige Lohengrin puten, hvorpå den forvandles til en svane som flyr ham ut av vinduet.
I Sciarrino sin opera er hele persongalleriet fremført av en enkelt sanger. Hennes identitet er tvetydig – vi vet ikke om hun veksler mellom rollen som Elsa, Lohengrin, folkemengden, fugler og insekter eller om det er karakteren Elsa som identifiserer seg med alle disse skikkelsene og nærmest glir over i dem. Heller ikke får vi vite om historien er virkelig, minner, drømmer eller hallusinasjoner – bildene flyter sammen i en strøm av inntrykk, fra aparte karikaturer til enkle melodier og underfundig poesi. Sentralt i stykket står altså forholdet mellom illusjon og virkelighet, mellom fornuft og galskap. Elsas illusjoner finner sin motpart i illusjonene som musikken skaper. Musikken kvitrer, bjeffer og etterligner dryppende kraner og vingeslag. Instrumenter og stemmer forsterkes slik at intime lyder som pust, host, skraping i strenger kommer fremst i lydbildet. Stykket, skrevet for ensemble på 16 utøvere og kor (kor kjem i tillegg?), fremføres av 5 utøvere plassert på scenen, mens et intrikat lyddesign av live og innspilt materiale sprer musikken ut i scenerommet. Vi hører et orkester, men det er ikke «virkelig», bare et nøye modellert lydlandskap. Utøverne oppleves som ubestemmelige scenearbeidere som skaper omgivelsene rundt Elsa, både gjennom musikk, posisjoner og interaksjon med scenografi.
Salvatore Sciarrino regnes som en av vår tids mest betydningsfulle komponister. Lydbildet hans karakteriseres av isolerte klanger, utvidede spilleteknikker, stillhet og mer eller mindre ironiske og konfronterende sitater, popmusikk og historier. Han blir hyppig spilt over hele verden, men i Norge er hans sceniske arbeider relativt lite kjent.
Produsert av nyMusikk Bergen i samarbeid med BIT Teatergarasjen, BEK og Wrap
Støttet av Norsk kulturråd, Bergen kommune, Fond for lyd og bilde og Fond for utøvende kunstnere.
Billetter: 220 kr, 110 kr for medlemmer av nyMusikk. Kjøp på billettservice.



Legg igjen en kommentar